Tekrar selamlar arkadaslar. Asil uzmanlik alanim olan kara büyü sura
hakkinda da bir klavuz hazirlamayi uzun zamandir düsünüyordum lakin
vakit yoklugundan dolayi simdi firsat bulabildim.
Kara Büyü suraya giris yapalim simdi. Nedir Kara Büyü sura? Büyücüdür
tabi ki. Dogal olarak gücü büyülerinden (skill) gelir. Bu yüzden
skillerimizi ne kadar güclendirirsek biz de o kadar güclü oluruz.
Skillerimizi nasil güclendirebiliriz? Tabi ki int (zeka) imizi yüksek
tutarak. Kara Büyü'nün hayati stat'i int'dir. Hemen detayli bir sekilde
statlari inceleyelim:
Statlar:
Dedigimiz gibi Kara Büyü'nün en önemli stat'i int (zeka) dir. Bu yüzden
mümkün oldugu kadar hizli bir sekilde int'i 90'a getirmeliyiz. Bunun
icin bence en dogru yol 3 int 1 vit seklindedir. Lakin sizi kasacak
arkadaslariniz veya bir loncaniz varsa, itemlariniz da varsa full int
gidebilirsiniz. En kötü ihtimal 2 int 1 vit gitmelisiniz. Secim tabi ki
size kaliyor burada lakin tavsiye ettigim sekil 3 int 1 vit'dir.
Int 90 olduktan sonra full vit gidip canimizi arttirmaliyiz. Vit de 90
olduktan sonra dex'e vermeniz en dogrusu olacaktir. Str hic mi isine
yaramaz Kara Büyü'nün? Tabi ki yarar. Kilic darbelerinizi pek
kullanmasaniz da str dönüstügünüz zaman verdiginiz hasari arttirir.
Lakin benim tercihim dex yönündedir. Hem stamina'yi arttirir (sol
alttaki sari bar), hem yerden daha hizli kalkmanizi saglar, hem daha az
hasar görmenizi saglar, hem 3-4 tanede bir defans verir, hem de str
kadar olmasa da saldiriyi arttirir.
Tavsiye edilen stat dizilimi:
3 int, 1 vit,
Int 90 olduktan sonra; full vit,
Vit 90 olduktan sonra; full dex.
Skiller
Kara Büyü'yü kara büyü yapan etkene geldik. Skiller.
Skiller hakkinda size bilgi veya tavsiye vermeden önce söylemeliyim ki,
hangi skilleri master yaparsaniz yapin, Kara Büyü cok güclü oluyor.
Size sunu sunu yapin demeden önce hepsi hakkinda bilgi vermek istiyorum.
Simdi tek tek skillerimizi inceleyelim:
1. Karanlik Vurus: Karanlik vurus 7 saniyelik dolma süresiyle oyunun en
hizli dolan skillerinden biridir. (Yanlis hatirlamiyorsam ucan tilsim
ile birinciligi paylasiyor) Lakin saldiri gücü olarak Kara Büyü'nün en
az etkili skilli oluyor malesef. Fakat saldiri acigini dolum süresiyle
dengeliyor. Uzun menzilli, cok kisa dolum süresine sahip ve Kara
Büyü'nün en az saldiri gücüne sahip olmasina ragmen gayet tatminkar bir
saldiriya sahip bir skilldir. Uygun büyü hizi bonuslariyla ard arda
bile kullanabilirsiniz.
2. Ates Vurus: Özellikle kasarken ve savaslarda cok ise yarayan bir
skilldir. Alan skilli olmasi ve etrafindaki herkese esit vurmasi
nedeniyle lonca savaslarinda cok etkili olabiliyor. Özellikle de Kara
Büyü'nün Karanlik Koruma gibi bir skilli varken lonca savaslarinda veya
imparatorluk savaslarinda arbedenin arasina daldiginizda birden fazla
düsmana büyük hasarlar verebilirsiniz. Tek kötü yani ise vurmaniz icin
rakibin yanina gitmeniz gerektigidir. Genellikle Karanlik Küre ile
kiyaslanir lakin dolum sürelerine göre bir oranlama yaparsak Küre'den
daha fazla hasar veriyor, vurus süresi Küre'den cok daha kisa (takla
atana kadar hamle yemezseniz sanslisiniz Küre'yi kullanirken), ve alan
skilli. Bütün bunlar göz önünde bulunduruldugunda Küre'den bir adim
önde görünüyor fakat tabi ki Küre'nin de kendine göre avantajleri
mevcut. Özellikle ben tek kasarim diyen Kara Büyü'ler icin en uygun
skil Ates Vurus'dur.
3. Hayalet Vurus: Hayalet Vurus da Ates Vurus kadar olmasa da alan
skilli sayilabilir. Ayrica ek olarak rakibi (ve etrafindakileri)
yavaslatma bonusuna sahiptir ve skillin seviyesi yükseldikce yavaslatma
sansi ve yavaslatma süresi de artar. Karanlik Küre'den sonra en fazla
hasar veren skillidir Kara Büyü'nün. Menzili Küre'ye ve Karanlik
Vurus'a göre biraz daha kisadir fakat yavaslatma özelligiyle bu acigi
kapatiyor. (Özellikle master olduktan sonra görünüsü cok hos bence.
Sirf o yüzden master yapilabilir.)
4. Karanlik Küre: Kara Büyü'nün en cok tartisilan skillerinden
birisidir. Acik ara en yüksek hasara sahip olan skillidir (Hatta oyunun
en yüksek hasarli skillerinden birisidir). Lakin dolum süresi cok
uzundur. Aksi gibi vurus süresi de (takla atmasini hesaba katarsak)
skillin kacmasina olanak taniyabiliyor. Bir tane Karanlik Küre
kullanana kadar iki adet Hayalet Vurus veya Ates Vurus kullanilabiliyor
fakat Karanlik Küre'nin en büyük avantaji iki tane Ates Vurus kullanana
kadar arada icilen pota müsade etmemesidir. Bir anda hp'yi götürür,
tabiri caizse rakibi neye ugradigina sasirtir. Bitirici darbedir.
Ayrica yüksek hasarlardan hoslanan arkadaslar icin birebirdir.
5. Ates Hayaleti: Kara Büyü'yü kara büyü yapan skill bence Ates
Hayaleti'dir. Özellikle düellolar icin tasarlanmistir. Cok cok yüksek
hasar vermese de 2 saniye gibi kisa araliklarla vurdugu icin rakibinize
sans tanimaz. Herkesin mutlaka master yapmasi gereken bir skilldir.
(ilk 3 sira icerisinde master olmalidir.) Lakin düello haricinde kime
vurmasi gerektigini biz belirleyemedigimiz icin biraz etkisiz kaliyor.
Hatta kasarken basimiza diger slotlari da cekebildigi icin bela bile
olabiliyor. Yine de vurus süresine göre cok yüksek bir hasara sahip ve
onsuz bir Kara Büyü düsünülemez.
6. Karanlik Koruma: Bu skill de Kara Büyü'müzü ölümsüz kilan skilldir.
1 puan verildiginde bile %30'un üzerinde bir hasar azalmasi meydana
geliyor ki onlarca kez hayatinizi kurtaracaktir bu skill. Master
yapilmadigi takdirde cok sp yiyor, en büyük dezavantaji bu. Lakin 1
puan verildigi takdirde bile size oyun boyunca yetebilecek kadar koruma
sagliyor. Master yapildigi takdirde kitap zorlugu cekmeyeceginiz icin
kolaylikla grand master yapilabilir. Bir skilli savunma yönünde
gelistirip de atagini azaltmak istemeyenler Karanlik Koruma'ya 1 puan
verip diger skiller üzerinde yogunlasabilirler.
Dikkat: Bütün skillerinizi 17 puanda master yapmaniz hayati önem tasir.
Ilk skillinizi zaten yasli kadinda beceri sifirlayarak 17 de master
yapabilirsiniz lakin digerleri 17 de acilmazsa o skillin gözlem bandini
bularak 16 puana düsürüp elimizde kalan 1 puani tekrar o skille vererek
master yapmaya calismalisiniz. Gözlem bandi da bulamazsaniz biraz
paraniza kiyip siteden skill sifirlama kagidi almanizi tavsiye ederim.
Ileride pisman olabilirsiniz 19 veya 20 de acilan skilleriniz icin.
Simdi de gelelim oyunun en can alici noktasina:
Itemler
Oyundaki her karakteri digerinden üstün kilan en büyük etken
itemlaridir. Siz de dogasi geregi oyunun en güclü karakteri
oldugunuzdan dolayi itemlariniza dikkat etmeli, dogustan gelen bu
gücünüzü bos yere harcamamalisiniz. Öncelikle bonuslardan cok nasil bol
+'li item bulabileceginizi aciklamak istiyorum.
Malum Kara Büyü'sünüz ve tek basiniza cok zor kasiyorsunuz, metin
kesemiyorsunuz. Para kazanmaniz zor gibi görünüyor... Lakin en az
savascilar kadar para kazanabileceginiz yollar mevcut. En basit yöntem
kendinize bir madalyon chari acip 19, 20, 21 lvl civarinda üstüne
basina güzel itemlar bulup zindana dalmanizdir. Madalyon chari icin
zihinsel savasci öneririm zira o lvl'lardayken cogu karakterin defansi
3-4 slot cekmeye pek uygun olmuyor. Güclü beden'i master yapin, elinize
(bulabilirseniz) +7 veya üzeri bir genis kilic (olmadi kargi) alin ve
girin zindana. Eger hirsizin eldiveni varsa (iki kat esya düsürmenize
yarayan, item-shop'tan alinan özellik) 2 saat icerisinde 11 ila 15
arasi madalyon düsürebiliyorsunuz.
Bunun disinda balik tutup istiridye, beyaz inci vs. satabilirsiniz. Hic
tavsiye etmesem de paraniza kiyip itemlara bonus cikarip
satabilirsiniz. Sansiniz varsa + basip satabilirsiniz vs. En kolay ve
garanti yöntem bence madalyondur lakin tabi ki secim size kalmis. (Bir
de seytan kulesi var lakin orayi pek tavsiye etmiyorum)
Simdi az cok paramiz olduguna göre öncelikle kendimize güzel itemlar
bulmaliyiz. Küpe olarak 42 lvl'a kadar altin küpe, 42 lvl'dan sonra ise
beyaz altin küpe'yi öneriyorum. Abanoz küpeniz +9 olmadikca kullanmaniz
size pek bir fayda saglamayacaktir. Kaskimiz +'si bol bir alayci kask
olabilir. +6 kale kask da is görür olmazsa. Sura zirhlari pek pahali
olmadigi icin kolaylikla güzel bir zirh bulabilirsiniz. Kolye olarak
inci kolyeyi öneriyorum, kendiliginden zeka veriyor. Küpeden hp
gelmedigi icin bilezigimiz mutlaka gümüs veya beyaz altin bilezik
olmalidir. 61 lvl'a kadar +9 savas kalkani bizi cok rahat idare eder,
61 lvl'dan sonra biraz para biriktirip güzel bir 61 lvl kalkani almaniz
(basabiliyorsaniz tabi kendiniz basmaniz) önerilir. Ayakkabi olarak ne
kullandiginiz 50 küsür lvl'a kadar pek önemli degil. Güzel bonuslu bir
ayakkabi bulursaniz ne olduguna bakmadan kullanabilirsiniz. Lakin 55
lvl oldugunuz vakit Anka Ayakkabi kullanmanizi siddetle tavsiye ederim.
+6 bulursaniz (bir de efsunlarsaniz) degmeyin keyfinize. (+7 veya üzeri
bir Mest Eden Ayakkabi bulabilirseniz onu kullanmaniz daha uygun
olacaktir. Lakin onu bulmak o kadar da kolay olmadigi icin Anka
Ayakkabi'yi tercih etmeniz daha dogru olacaktir.) Kilic ise tabi ki 65
lvl'a kadar dolunay olmalidir. Sura icin 65 lvl'a kadar beceri hasari
iyi olan bir dolunaydan daha iyi bir silah yoktur.
Taslara gelirsek, zirhiniza mutlaka korunma ve hiz tasi basmalisiniz.
Bu ikisinin ardindan genelde savunma tasi basilir lakin benim tavsiyem
+4 sihir tasidir. (+4 savunma tasi hem cok cok daha pahali, hem de
verdigi 15 defans sadece gösteris icindir, neredeyse hic bir etkisi
yok. Bunun aksine +4 sihir tasini hem cok daha kolay, hem de cok daha
ucuza alabilirsiniz.) Kilicta ise 65 lvl'a kadar Savasci, Sura veya
Sogutma taslarindan ikisini kullanmalisiniz. (Dolunay bulamayip da
kanli kilic vs. kullananlar bu ücünü de basabilir, eger basabilirlerse)
65 lvl'dan sonra ise uygun bir Hortlak Disi Kilici bulup bu üc tasi
birden basmaya calisin. (+3 den asagi tas basmaya calismayin bile, zira
yazik etmis olursunuz kiliciniza.)
Ayrica itemlarinizi tamamladiktan sonra (veya kismen tamamladiktan
sonra diyelim) cevher basmaniz da cok isinize yarayacaktir. Beyaz altin
küpe ve inci kolyeye bastiginiz cevherlerle int'iniz artacaktir, dogal
olarak skillerinizin vuru gücü de artacaktir. Gümüs bilezige bastiginiz
cevherlerle de hp aciginizi kismen kapatabilirsiniz.
Ve itemlarin en önemli özelligi olan bonuslara geldik.
Bonuslar
Oyundaki her karakteri digerinden üstün kilan en büyük etken itemlar
dedik yukarida lakin asil üstün kilan o itemlarin sahip oldugu
bonuslardir. Sizler de uygun bonuslari bir araya getirerek elinizden
geldigince güclü olmaya calismalisiniz. Ben de elimden geldigince
yardimci olmaya calisacam sizlere bu konuda.
Ben hangi item'da hangi bonusu bulmaniz gerektigini yazayim, sizler bulabildiginiz kadarini kullanirsiniz.
Kask: Yanlis biliyorsam affedin, bu konuda %100 emin degilim lakin
kaskta sizi ilgilendiren 2 bonus mevcuttur. "Yari insanlara karsi
güclü" ve "Büyüye karsi dayaniklilik". (Yari insan bonusunun kolye,
ayakkabi ve zirh haric her seyde oldugunu saniyorum lakin kask
konusunda tam emin degilim. Yine de yanlis oldugunu düsünmüyorum)
Kaskta yari insan bonusu bulmak pek kolay degil fakat bulabilirseniz
cok güzel olur. Büyü savunmasi ise kendi türünüzden korunmanizi saglar
ki emin olun kendi kendinizden korunmaniz gerekir.
Küpe: Küpede isinize yarayacak bonuslar; "Yari insanlara karsi güclü",
"Cift el savunma", "Kilic savunmasi" ve "Hareket hizi"dir. Hareket hizi
tabi ki zorunlu degildir, hos digerleri de zorunlu degildir lakin
bulabilirseniz güzel olur.
Bilezik: Bilezikde de kaskla ayni seyler gecerli. Lakin burada ise bir
de delici karisiyor. Yari insan veya büyü savunmasi bulamazsaniz delici
de isinize yarar. (Her ne kadar savasci kadar olmasa da delici kilic
savunmasi gibi savunmalari yok saydigi icin cok etkili olabiliyor)
Kolye: Kolyede kilic savunmasi, kritik, delici, cift el savunma, hp
gibi bonuslar isinize yarayabilir. Hp'yi diger hic birini bulamazsaniz
kullanmalisiniz. Digerleri arasindan secim yapmak ise size kalmis.
Kalkan: Kalkanda tabi ki ilk aranan özellik sersemlik bagisikligi.
Lakin bunu bulamazsaniz, veya yaninda bir iki bonus daha olsun
isterseniz tavsiyem öncelikle +12 zeka'dir. Bunun disinda bloklama ve
yari insan bonuslari da cok ise yarar.
Ayakkabi: Kolye ile ayni bonuslar gecerlidir ayakkabi icin de. Birinin acigini digeriyle kapatabilirsiniz.
Zirh: Zirhda kilic savunmasi, cift el savunma ve hp'nin disinda bir de
büyü hizi bonusu var ki %20 tutturabilirseniz (hatta fantazi yapip
kilicta da %20 büyü hizi bonusu tutturup, +4 sogutma tasi basip bol
+'li bir kolye ile ard arda skill kullanabilirsiniz hic beklemeden) cok
isinize yarar. Bloklama da tercih edilebilir lakin zirhda büyü hizini
bulamazsaniz savunmaya yönelik bonuslar kullanmaniz daha iyi olur.
Kilic: Kilicta sizin isinize yarayacak en iyi bonus yine +12 zeka'dir.
Bunun disinda yari insan bonusu, kritik, delici ve büyü hizi bonuslari
da oldukca isinize yarar.
Butun bu bonuslarin arasindan secim yapmak size kalmis. Onemli olan sizin karakterinizi nasil gelistirmek istediginizdir.
Bir iki satir da kendi deneyimlerimden bahsedeyim. Alesta'nin basinda
actigim karakterde önce Ates Vurus, ardindan Karanlik Vurus, ondan
sonra da Ates Hayaleti'ni master yaptim. Sura karakterimi server
acildiktan 1 - 1,5 ay sonra acmis olmama ragmen cok güclü hale geldi.
Bir yandan ögrenirken bir yandan gelistirdim karakterimi. Uzun ugraslar
sonuc Ates Vurus'u G1 yapabildim (malum pek para veremiyoruz oyuna). 65
lvl'da birakmaya karar verdim zira gerek Alesta'nin yapisi olsun, gerek
oyunun dayattiklari olsun devam etmek zordu. Daha sonra Manas'da
bedensel savasci ile oynadim ve biraz oyunu bilen bir bedensel
savascinin asiri kolay bir sekilde inanilmaz paralar yapabildigini
bizzat ögrendim. Orayi da benzer sebeplerden biraktim. Daha sonra Asena
server'i acilinca ve Alesta'daki arkadaslarimin da orada basladigini
duyunca muhabbet amaciyla oraya girdim ve su an orada devam ediyorum.
Asena'da farkli bir skill siralamasi izliyorum. Bunun amaci hem diger
skilleri daha yakindan tanimak, hem de tekrar ayni skillerle oynamayip
sıkılma süremi biraz daha uzatmakti. Ilk olarak Karanlik Küre'yi actim.
Ikinci sirada ise Hayalet Vurus'u acicam. (17 de master olmadi, binbir
zorlukla bir tane gözlem bandi buldum lakin yine master olmadi. 17 de
duruyor 10 gündür. Artik maasi alinca sifirlayacaz onu.) 3. sirada ise
mecburen Ates Hayaleti'ne gidiyorum. 4. de Karanlik Koruma'yi acmayi
düsünüyorum bir aksilik cikmazsa. Alesta'daki skill siralamamdan cok
daha farkli bir skill siralamasi secmeme ragmen burada da (tabi
itemlarin da etkisi var) gayet güclü oldugumu farkettim. Tabi ki bu da
Kara Büyü'nün gücünü gösteriyor.
Sunu söylemek istiyorum, bu karakter cok güclüymüs aman bunu alayim
diyerek baslarsaniz kisa bir süre sonra birakirsiniz oyunu. Onemli olan
hangi karakterden daha fazla zevk alacaginizi düsünüyorsaniz, hangi
oyun tarzini seviyorsaniz o karakterle oynamanizdir. Ben burada Kara
Büyü olan veya olmayi düsünenlere yardimci olmak icin yazdim bunlari,
kimseye kalkip Kara Büyü olun demek icin degil.
Uzun lafin kisasi (ki baya uzun oldu farkindayim) her karakterin farkli
avantajlari ve dezavantajlari mevcut. Bu avantajlarin ve
dezavantajlarin hangileri ne kadar size uyuyor önce buna karar verin ve
karakterinizi ona göre secin. Ve unutmayin, bu sadece bir oyun.
Okuyan herkese tesekkürler.